NOUTĂȚI - (COVID-19)

  • Comunicate de presă (update) – Citește
  • Reguli de acces instanță – Citește
  • Informații privind listele de ședință – Citește
  • Măsuri protecție coronavirus – Citește
  • Modele de cereri – Citește
  • Programări online Arhivă – Deschide
Duminică, 26 Septembrie 2021


+40 244 522 445
+40 244 522 446
ca-ploiesti@just.ro
ca-ploiesti-info@just.ro

Evenimente organizate de Curtea de Apel Ploieşti

Andra Botez: Palatul de Justiție din Ploiești a fost temelia proiectului meu managerial

Alina Matei: Mulțumesc, stimată doamnă judecător Andra Botez, președinta Curții de Apel Ploiești, pentru timpul acordat cititorilor JURIDICE.ro. Toamna 2021 a venit cu inaugurarea noului sediu al Curții de Apel Ploiești, funcțional de la 1 septembrie. Clădirea arată excepțional din fotografia de pe site-ul Curții. O să vă rog să ne spuneți cum sunt sălile de judecată, birourile judecătorilor, ale grefierilor, arhivele, biblioteca din Palatul de Justiție Prahova.
Andra Botez: Inaugurarea noului sediu al celor două instanțe, Curtea de Apel Ploiești și Tribunalul Prahova, a însemnat un moment extrem de important. Până la acest moment, condițiile în care personalul din justiție și-a desfășurat activitatea la Ploiești erau absolut de neacceptat într-o țară europeană unde se vorbește de justiție eficientă.
Noul sediu oferă săli de judecată spațioase, cu lumină naturală și mobilier adecvat acestei activități. În plus, există și o cameră pentru audierea minorilor, una pentru discuții între apărători și inculpații arestați, camere de consiliu, o bibliotecă bine garnisită, sală de conferință și multe altele care până acum au lipsit, deși erau necesare unei bune desfășurări a activității.
Dacă până acum personalul instanței a fost obligat să își desfășoare activitatea în condiții absolut insalubre (8-9 persoane într-un birou, fară lumină naturală și uneori fără aerisire), acum beneficiază de spații mari, cu lumină naturală și posibilitatea de a aerisi, ceea ce, deși pare de necrezut, până acum a fost doar la nivel de deziderat. Ca și apa caldă la locul de muncă.
Revenind la sălile de judecată, trebuie arătat că acestea sunt dotate cu camere de deliberare pentru completurile de judecată, iar în sălile penale au fost amenajate spații pentru ca inculpații arestați să se consulte cu apărătorii, ceea ce este un element în plus pentru garantarea exercițiului complet al dreptului la apărare. Practic, azi putem spune că poate fi asigurată acea solemnitate a ședinței de judecată care este generată și de condițiile în care aceasta se desfășoară.
Alina Matei: Pentru colegii avocați există spațiu dedicat?
Andra Botez: Am considerat și consider că relația magistratului cu apărătorul este una care trebuie să se bazeze, în primul rând, pe respect reciproc. Tocmai din această rațiune am considerat că se impune să acordăm avocaților nu una, ci două camere – câte una la nivelul fiecărei instanțe – unde aceștia să își poată desfășura parte din activitatea din instanță. Față de condițiile anterioare în care avocații și-au desfășurat activitatea în instanță este un mare pas înainte.
Alina Matei: În ceea ce privește dotările Palatului, la capitolul tehnologie care sunt noutățile?
Andra Botez: Pentru că suntem în anul 2021, când cerințele sunt extrem de ridicate, am luat măsurile care s-au impus ca noul sediu să fie dotat cu aparatură de ultimă generație. Au fost înlocuite toate sistemele informatice pe care instanțele le aveau (și, vă rog să mă credeți, că se lucra pe echipamente îmbătrânite, uzate tehnic și moral, unele chiar din anii 2007-2008). La acest moment, computerele, imprimantele, scanerele, copiatoarele, sistemele de video-conferință și toate celelalte sunt noi, oferind o premisă în plus pentru eficientizarea activității.
Alina Matei: Construirea unui sediu de instanță – din experiența dumneavoastră – cât ține de insistența și dorința conducerii instanței, cât de Ministerul Justiției și cât de noroc?
Andra Botez: Am preluat acest proiect în anul 2019, când toată lumea îl considera blocat. Terminarea și darea în folosință a acestui nou Palat de Justiție în mandatul meu a reprezentat piatra de temelie a proiectului meu managerial. La acel moment, după 25 de ani de „lucru”, proiectul, procentual, era realizat cam 70%. Știu, e greu de crezut! Și, cu atât mai greu de explicat!
A urmat o muncă titanică, de a fi vocală și de a aduce la cunoștință factorilor de decizie condițiile inumane în care se desfășura activitatea în cele două instanțe. Mai ales la Curtea de Apel unde personalul era lipsit de cele mai elementare condiții de muncă.
Am invitat și au venit în instanță miniștri ai Justiției, secretari de stat, personal din cadrul Ministerului Justiției. I-am chemat să vadă, să conștientizeze că proiectul este o necesitate, nu un moft. Am mers pe șantier, împreună cu colegii care au ajutat în acest proiect, și am discutat cu constructorul. M-am trezit în situația că pentru a cere trebuie să învăț ce trebuie cerut.
Și daca preț de 25 de ani nu s-a văzut ceea ce era de văzut, am reușit să capacitez, să coagulez factorii de decizie și de execuție și am reușit să terminăm acest proiect.
Iar acum, după 27 de ani, a apărut această bijuterie a justiției din România. Un mai bine pentru justițiabili, pentru magistrați, pentru avocați, pentru toți cei care își desfășoară activitatea în instanțe.
Ca o curiozitate, vă voi spune că acest Palat al Justiției din Ploiești nu este primul. Da, în perioada 1906-1933 a fost construit la Ploiești primul Palat al Justiției, inaugurat de Regele Carol II-lea, palat care a fost transformat în perioada comunistă în Palat al Culturii și care se află în portofoliul Consiliului Județean Prahova.
Și, ca să răspund la întrebarea dumneavoastră, voi spune că un factor decisiv îl reprezintă determinarea și insistența conducerii instanței, formarea unei echipe care să se dăruiască total unui obiectiv de o asemenea manieră. Sau, cu alte cuvinte, norocul și-l mai face și omul!
Alina Matei: Evenimentul de inaugurare a noului sediu al Curții de Apel Ploiești a avut loc miercurea trecută. Motiv de sărbătoare, dar probabil și de stres pentru ca lucrurile să iasă bine. Cum a fost perceput de dumneavoastră?
Andra Botez: Da, emoții, dar și dorință de a organiza un eveniment pe măsură. Au fost prezente înalte oficialități începând cu primul ministru, ministrul Justiției, deputați și senatori care au concurat prin activitatea lor la realizarea acestui proiect. Am avut printre noi, ca invitat, pe dl. Bogdan Mateescu, președintele Consiliului Superior al Magistraturii. În alocuțiunile prezentate au fost reliefate aspecte care țin de justiție, de trecut și de viitor.
În alocuțiunea mea am spus că trebuie să se țină cont că justiția nu poate fi trecută la „și altele”, în coada interesului național, că nu este în contradicție cu celelalte puteri ale statului, ci reprezintă, înainte de toate, acel element de echilibru de care depinde bunul mers al societății. Magistrații nu sunt o castă. Oamenii din justiție sunt profesioniști demni de respectul societății, iar activitatea lor reprezintă piatra de temelie a democrației și a echilibrului.
Și mi-am permis să le mulțumesc celor care au avut atât de multă răbdare, atât de multă încredere, personalului instanței și, nu în ultimul rând, justițiabililor.
Alina Matei: Care este atmosfera printre colegii judecători?
Andra Botez: Eu spun că bună și foarte bună! Inaugurarea actualului sediu a însemnat, în afară de săli noi de judecată, de birouri corespunzătoare, de o tehnică actualizată și celelalte condiții decente, un mesaj către aceștia. Unul care ține de aprecierea socială a muncii desfășurate. Iar într-o perioadă în care nu de puține ori s-au dat asalturi la baionetă împotriva justiției și a slujitorilor ei, eu zic că nu e puțin lucru. Cred că mesajul este unul clar: respect!
Alina Matei: Legat de activitatea Curții de Apel Ploiești și din perspectiva de președinte de instanță, care aspecte necesită răbdare și iar răbdare?
Andra Botez: E o întrebare dificilă. Ca manager al instanței lucrezi cu oameni. Fiecare are năzuințele lui, se autoevaluează – poate nu întotdeauna corect –, are problemele lui de viață care se răsfrâng asupra activității profesionale, se nasc nemulțumiri legate de volumul de muncă extrem de mare. În afara acestor aspecte sunt probleme legate de subfinanțarea activității la instanțe. Pentru că e bine să știți că sunt și astfel de probleme.
Ca atare, trebuie să ai deschidere în a asculta oamenii, în a-i înțelege, uneori în a arbitra diferende care au apărut sau pot apare. Cred, de fapt sunt convinsă, că resursa umană este cea mai importantă în toată această ecuație.
Alina Matei: Dacă ar fi să găsiți o hibă Justiției, care ar fi aceea?
Andra Botez: Justiția este un organism viu. Cu plusurile și cu minusurile sistemului. Importantă este o analiză obiectivă a celor care dețin, chiar și vremelnic, frâiele destinului acestui sistem.
O să vă dau un singur exemplu: depopularea sistemului judiciar. Până acum nu am văzut o analiză corectă și obiectivă a acestei situații. La Curtea de Apel Ploiești, din 57 de posturi de judecători în schemă funcționează ocupate doar 35 locuri, deci un deficit foarte mare, de 22 de judecători. Ca să ajungi să poți funcționa este nevoie să apelezi la delegări de la instanțele inferioare unde se crează nemulțumire. În mod curios, nu mai există acea apetență a promovării, iar cei care se încumetă la examene preferă să își ia gradul profesional și să rămână la instanța inferioară unde beneficiază de leafa unui judecător de la instanța pentru care au luat gradul.
Pe de altă parte, și nu este o noutate, acest asalt asupra sistemului judiciar, care este o chestiune reală, are efecte negative asupra activității. Nu auzi de volum mare de activitate, ci numai de pensii speciale, nu auzi de subfinanțarea sistemului, ci numai de salarii considerate uriașe. Cred că ar trebui să existe o poziție mai fermă în această privință a celor care conduc sistemul. Poate că vremea mănușilor de catifea a trecut. Nu știu, eu așa o văd!
Alina Matei: Pe 3 octombrie 2021, va avea loc prima probă a examenului de admitere la INM. Care sunt așteptările unui judecător de la tinerele generații de magistrați?
Andra Botez: Acum 27 de ani eram absolventă a Facultății de Drept din București și am venit din prima zi de activitate ca magistrat la Judecătoria Ploiești. Am lucrat cu colegi cu experiență în completele colegiale care existau la acel moment la judecătorii. A fost extrem de important pentru cariera mea.
Azi, după absolvirea INM-ului, tinerii judecători se află singuri în sala de judecată și trebuie să decidă, ceea ce nu este ușor. Aici depinde foarte mult de personalitatea fiecăruia. Vă dau un exemplu: în toată cariera mea de magistrat nu am respins cererile apărătorilor de a consulta dosarul în ședință. Mi s-a părut corect să ne facem meseria așa cum trebuie. Nu am avut simpatii sau antipatii într-un dosar, după cum am înțeles că de multe ori, morala și conștiința te obligă să judeci nu numai în litera legii, ci și în spiritul ei, uneori și în echitate.
Dar astea le afli în timp, ca urmare a experienței acumulate. Unii mai repede, alții mai târziu. Important este ca noii absolvenți să înțeleagă că noua poziție profesională și socială obligă. Primul pas este spre înțelegerea obligațiilor magistratului. Dacă această condiție va fi îndeplinită, toți cei care o vor îndeplini vor avea o carieră minunată.
Alina Matei: Ce faceți în timpul liber?
Andra Botez: Citesc și grădinăresc! Ambele activități mă ajută să mă echilibrez ca om, îmi revigorează sufletul și mintea.
Am o colecție minunată de trandafiri, iar primăvara este superbă la noi în curte. Relația cu natura, cu frumosul este de esența unui echilibru fundamental, este o contrabalansare a unor zile care nu întotdeauna sunt așa cum ar trebui. Important este ca la final, când tragi linie, să ai împlinirea sufletească a lucrului foarte bine făcut. Pentru că „mai bine” nu este suficient!
Alina Matei: Dacă în plan profesional, deschiderea anului judiciar și inaugurarea Palatului au fost pe primul plan, în plan personal, intrarea fiului dumneavoastră, Mihnea, la Facultatea de Drept a Universității din București a fost una din bucuriile mari pe care copiii le aduc părinților. La examenul de admitere, cine a avut cele mai mari emoții: dumneavoastră, soțul sau fiul dumneavoastră? Iar lui Mihnea îi fac o propunere: să se alăture echipei J next, dacă va aprecia că este în interesul lui, desigur.
Andra Botez: În momente ca acestea – și nu numai – suntem împreună, o echipă. Pentru că, pentru noi, familia este locul de unde ne luăm forța. Trebuie să recunosc că am avut emoții atât eu cât și soțul meu. Mihnea, fiul nostru, combatantul, a ținut din toată inima să se formeze profesional acolo unde și părinții au făcut-o. Ca să zic așa, se pregătește să preia ștafeta. Și știu, sunt convinsă că prin ceea ce va face va contribui la acel foarte bine făcut. Cât despre invitația dumneavoastră de a se alătura redacției, vă pot asigura de un fapt indiscutabil: aveți tot lobby-ul nostru în acest sens!
Alina Matei: Un mesaj, vă rog, pentru cititorii J, dar și pentru cei care fac J.
Andra Botez: Ceea ce voi spune reprezintă ceea ce am simțit din prima zi de facultate. Profesia de jurist – indiferent de forma în care o exerciți – este plină de noblețe. O noblețe care obligă la respect și dragoste față de ea. Parafrazând, voi spune că este mult mai important ce oferi tu profesiei decât modul în care aceasta te recompensează în viață! Important este ca după o viață plină de activitate, atunci când facem socotelile, să știm că am făcut mult bine și să nu regretăm nimic din ceea ce s-a întâmplat. Pentru că toate au un sens.
Pentru redacția dumneavoastră, din inimă vă doresc să mergeți pe același drum, să faceți aceeași activitate minunată pe care ați realizat-o până acum.
Alina Matei: Mulțumesc pentru că ați stat de vorbă cu mine!
Andra Botez: Și eu vă mulțumesc!


Educaţia juridică în învăţământul preuniversitar

„CEL TÂNĂR CELUI BĂTRÂN SĂ-I SLUJEASCĂ CU PUTEREA ŞI CEL BĂTRÂN CELUI TÂNĂR CU POVAŢA”
La nivelul Curţii de Apel Ploieşti se derulează de mai bine de 5 ani proiectul „Educaţia juridică în învăţământul preuniversitar” din iniţiativa şi sub coordonarea doamnei judecător Tudose Ana Roxana.
La începutul anului 2014, doamna judecător (pe atunci vicepreşedintă a Curţii de Apel Ploieşti) a pus bazele acestui proiect şi l-a implementat la nivelul instanţelor prahovene (iniţial şi al celor arondate Curţii), pornind de la Protocolul de colaborare privind educaţia juridică, încheiat între Ministerul Educaţiei Naţionale, Ministerul Justiţiei, Consiliul Suprem al Magistraturii şi Ministerul Public.
Proiectul „Educaţia juridică” are ca principal obiectiv încurajarea cooperării şi schimburilor între sistemele educaţionale prin intermediul dezvoltării, implementării şi promovării unor instrumente adaptate tinerilor şi destinate educaţiei juridice a acestora şi prevenirii delicvenţei juvenile.
Proiectul abordează atât lipsa de informare a tinerilor cu privire la apărarea drepturilor lor, dar şi gradul redus de conştientizare cu privire la obligaţiile legale şi sociale ce le revin şi la consecinţele încălcării acestor obligaţii.
În realizarea acestui proiect, la nivelul Curţii de Apel a fost creat încă din anul 2014 un grup de lucru (format din judecători şi grefieri) care a elaborat un Plan de implementare a proiectului la nivelul Curţii de Apel Ploieşti, acest plan fiind transmis miniştrilor Justiţiei şi Educaţiei de la acel moment, dar şi Consiliului Superior al Magistraturii, în scopul popularizării proiectului la nivel naţional.
De asemenea, tot în anul 2014, la nivelul judeţului Prahova a fost elaborată o Metodologie comună de lucru pentru punerea în aplicare a proiectului Educaţia juridică, stabilindu-se următoarele tipuri de activităţi prin care să se deruleze acest proiect:
  • expuneri ale practicienilor dreptului în cadrul unităţilor de învăţământ primar, gimnazial şi liceal;
  • vizite ale elevilor în cadrul instanţelor, parchetelor, vizite desfăşurate în cadrul Programelor „Şcoala Altfel” şi „Ziua Justiţiei Civile” ori în alte perioade ale anului şcolar;
  • organizarea de evenimente dedicate educaţiei juridice (dezbateri publice, mese rotunde, competiţii deschise elevilor etc.).
Totodată, în scopul implementării acestui proiect, au fost încheiate, între Curtea de Apel Ploieşti şi numeroase instituţii locale şi centrale, protocoale de colaborare: cu Inspectoratul Şcolar Judeţean Prahova, cu Ministerul Educaţiei şi Cercetării şi cu Direcţia Generală de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului, judeţul Prahova fiind singurul în care acest proiect a fost implementat în cadrul Centrelor de Plasament şi de Servicii Comunitare, în rândul minorilor aflaţi în dificultate.
An de an au fost desfăşurate activităţi precum cele descrise anterior, proiectul bucurându-se de o popularitate ce a crescut treptat.
În anul 2017, proiectul „Educaţia juridică” a fost preluat sub coordonarea la nivel naţional a activităţii de către Consiliul Superior al Magistraturii; derularea sa se materializează prin stabilirea a două săptămâni pe an (în lunile martie şi octombrie) în care se desfăşoară, în unităţile de învăţământ din judeţ, dezbateri şi prelegeri susţinute de către magistraţi pe teme juridice alese de şcoli şi stabilite la nivelul Ministerului Educaţiei Naţionale. De asemenea, de două ori pe an se stabilesc perioade în care grupuri de elevi de diferite vârste şi din diferite unităţi de învăţământ întreprind vizite la sediul Curţii de Apel Ploiești şi al Tribunalului Prahova, vizite în cursul cărora asistă la procesele ce se desfăşoară în ziua vizitei şi primesc, de la aceeaşi magistraţi implicaţi în proiect, explicaţii şi informaţii în legătură cu activitatea instanţelor.
De menţionat faptul că dintotdeauna, ca şi în prezent, magistraţii implicaţi în proiect, desfăşoară această activitate pro-bono, ca activitate de voluntariat.
În prezent în proiectul Educaţia juridică sunt implicaţi, la nivelul Curţii de Apel Ploieşti:
  • doamna judecător Tudose Ana Roxana (coordonator proiect)
  • doamna vicepreşedinte judecător Stoenac Cîrstea Ioana
  • doamna judecător Firiceanu Geanina Maria
  • doamna judecător Georgescu Cristina
  • doamna judecător Dragomir Galan Cristina Ioana
  • domnul judecător Mihai Cătălin Constantin
  • domnul judecător Stănescu Ionel
În anul 2019, acest proiect a continuat şi s-a materializat în următoarele activităţi:
  • în săptămâna 25.03.2019 - 29.03.2019 un număr de 11 prelegeri, susţinute de magistraţi la următoarele unităţi de învăţământ: Colegiul Economic Virgil Madgearu Ploieşti, Colegiul Național Ion Luca Caragiale Ploieşti, Colegiul Național Mihai Viteazul Ploieşti, Colegiul Național Nichita Stănescu Ploieşti, Colegiul Național Jean Monnet Ploieşti, Școala Gimnazială Sfântul Vasile Ploieşti, Școala Gimnazială G. Emil Palade Ploieşti, Școala Gimnazială Sfânta Vineri Ploieşti, Școala Gimnazială Ioan Grigorescu Ploieşti şi Școala Gimnazială Rareș-Vodă Ploieşti;
  • în perioada 13.05.2019 - 23.05.2019, la sediul Curţii de Apel Ploieşti s-au desfăşurat un număr de 5 vizite ale unor grupuri de elevi de la Colegiul Național de Artă Carmen Sylva Ploiești, Colegiul Economic Virgil Madgearu Ploiești, Liceul Tehnologic 1 Mai Ploiești, Colegiul Național Jean Monnet Ploiești şi Liceul Tehnologic de Transporturi Ploiești.